søndag 25. april 2010

Dag 53 - 59 (Laos - Thailand, Bangkok)

Dag 53 - Vang Vieng - Luang Prabang
0730 våkner vi og labber til en restaurant i nærheten for frokost. Mens vi spiser begynner det å regne, og gåturen på 5 minutter tilbake til hotellet gjør at vi blir klissvåte. Vi setter oss på bussen og kommer oss avgårde. Bussen har aircondition, noe som gjør at vi fryser mesteparten av den vinglete turen. Vi stopper av og til for å ta bilder av den vakre naturen og for å spise litt før vi fortsetter vår 7 timers lange busstur.

Når vi ankommer Luang Prabang får vi 45 minutter på å gjøre oss klare for en aldri så liten gåtur opp til selve sentrum. Hotellet ligger 20 minutter unna kveldsmarkedet og gåturen gjør oss svette og varme. Kakada foreslår å spise på en av gaterestaurantene langs markedet, noe som magen til Espen ikke var enig i. Vi ble derfor de eneste som faktisk ble mette den kvelden, fordi vi valgte å gå på en ordentlig restaurant. Vi går gjennom markedet et par ganger, før vi setter oss på en liten bar, med et knippe andre fra gruppa vår, å drikke ymse alkohyler. Allikevel tar vi kvelden tidlig, og får en tuk-tuk til å kjøre oss til hotellet for en rimelig penge.

Dag 54 - Luang Prabang
Vi står opp 0800 for å få i oss litt frokost før vi møter resten av gjengen og praier en tuk-tuk. Vi trenger en times tid før vi ankommer destinasjonen vår ved elva. En liten båt er vårt nye fremkomstmiddel i ca 10 minutter. Plassen vi ankommer pleier å være et rimelig vakkert fossefall, med tamme elefanter som vi kan ri på. Selvom elefantene fortsatt er der, er fossen uttørket, og ikke særlig vakker.

Vi betaler beløpet som trengs for å få lov å ri på elefanten i en halvtime. Det var artig nok, selvom vi ikke er spesielt glad i ville dyr i fangenskap, ikke på den måten hvertfall. Senere setter Stine seg direkte på nakken til en elefant og blir med den ut i elva. Elefanten virker som den liker det veldig godt og dypper seg ned i vannet og spruter seg selv med snabelen sin. Stine, som er blitt elefantens nye venn, blir da selvsagt også dyppet og sprutet ned og har det veldig gøy.

Etterpå spiser vi vår medbrakte lunsj fra Joma, tunfiskbaguette og vann, på elvebredden, før vi tar båten tilbake til tuk-tukene våre. Vi blir så kjørt til et hotell som har basseng, der vi endelig får badet i noe som hvertfall er tilnærmet likt rent vann. Alle slapper av og har det fin fint ved bassenget et par timer før vi labber tilbake til hotellet. På vei til hotellet ender vi opp med å ta et par øl med Jacq og Kakada, Beer Lao er blitt vår nye venn.

Kvelden kommer og vi går til en restaurant som tilbyr barbeque. Det vil si at man får sin egen lille grill på midten av bordet, og du steker din egen mat. Klar over at det kan ta litt tid, bestiller Espen og Stine hver sin vannbøffelburger, noe som smakte nydelig, og kom nesten 30 minutter før barbeque'n i det hele tatt hadde startet. Dessuten ble det rimelig varmt rundt bordet når alle tre grillene var tent og kombinasjonen 40 varmegrader og glødene kull får oss til å nærmest krepere av svette.

Etter mat går vi et par meter til en internetkaffe/spa (!), Stine får seg en manikyr og pedikyr, mens Espen bruker noen minutter på nettet. Når alt dette var gjort, og vi fikk pruta oss til en billig tuk-tuk, som forøvrig tilbydde narkotika i tillegg, dro vi tilbake til hotellet for en god natt søvn, vel vitende om at de tre neste dagene ikke kom til å bli like komfortabelt.

Dag 55 - Luang Prabang - Pakbeng
Vår reise til Pakbeng i dag innebærer en 12 timers tur med en såkalt "long-boat". Og tro på oss når vi sier at denne båten er LANG. Kanskje 3 meter bred, og noe sånt som 60 - 70 meter lang (!) og unormalt sjødyktig. Vi setter oss til rette, Stine legger seg rett på gulvet i sin sovepose (merk; det er veldig tidlig på dagen), mens Espen setter seg ved bordet og tar dagens første sigarett. Vi blir for meste bare sittende sånn. Temperaturen er høy, selv i skyggen av taket på båten, men brisen fra det faktum at vi faktisk flytter på oss i en merkbar fart hjelper mye.

1900 ankommer vi Pakbeng, en rimelig liten by med 400 innbyggere og nesten like mange turister. Beundringsverdig nok livnærer denne byen seg allikevel på fisking og turister og gatene er fulle av gjestehus og restauranter. Vi går på en kjempe koselig restaurant å spiser god, lokal, Laotisk mat, før vi forflytter oss til den eneste pubben i byen for en "one for the road". Det ender med flere en én øl, og vi labber hjem 0100 vel vitende om at vi, neste dag, skal om bord i båten igjen for nok en 10 timers reise.

Dag 56 - Pakbeng - Chiang Kong (Thailand)
0600 er vi på plass i båten igjen. Samtlige av oss setter seg til rette og sovner rimelig kjapt. Espen sover i 2 timer til før han rastløst setter seg ved bordet og spiser sin medbrakte frokost. Stine sover litt av og til resten av reisen. Vi får allikevel tid til å nyte noe av den nydelige naturen som viser seg rundt oss, mens vi flyter sakte, men sikkert, oppover den mektige Mekong elven.

Vi ankommer grensen, og må gå i land på laotisk side for å få utreise stempel i passet. Vi veksler de siste laotiske kippene vi har før vi går om bord i nok en båt, mens vi ser to hunder leke med en liten ape på elvebredden. 2 minutter senere er vi tilbake i Thailand, der får vi stemplet passa og får 15 dagers visum før vi setter oss på planet til en pick up. Vi blir kjørt til et hotell, som viser seg å være fullt, det neste hotellet er også fullt (!), så vi ender opp med å bo på det tredje hotellet vi besøker.

Her kan man, nok en gang, sitte på do og dusje, og dørene låses med en hengelås. Slitne og trøtte går vi å spiser middag på en rimlig lokal og lite serviceinnstilt restaurant før vi labber et stykke for å gå på internett. På veien tilbake til hotellet går vi innom en liten butikk å kjøper snacks. Vi kjøper oss noen øl på hotellet, fyrer opp en myggspiral og sitter å prater til langt på kvelden.

Dag 57 - Chiang Kong - Chiang Mai - Bangkok
Nok en gang står vi opp grytidlig. 0600 sitter vi i en minibuss for å kjøre til Chiang Mai, byen vi skal ta tog til Bangkok fra samme dag. På veien stopper vi ved et moderne Buddha tempel. Bygget av en kjent Thai kunstner som, uten donasjoner, har bygget et kritthvitt tempel med moderne motiver inne i selve tempelet. Her fikk man se Batman, Cola bokser og converse sko i en herlig blanding av tradisjonell Thailandsk kunst. Selv toalettet er bygget som et form for tempel i gull.

Når vi endelig ankommer Chiang Mai, legger vi fra oss baggasjen vår på et hotell før vi får 4 timer til å gå litt rundt i den store turistbyen. Vi, sultne som vi er, går for å finne oss noe å spise. Ryktene om en McDonalds i byen gjorde at vi nærmest løp rundt for å finne det, noe vi til slutt gjorde. En big mac har aldri smakt så godt, etter 2 måneder med nesten ingen vestlig mat. Etter et usunt, men ufattelig godt, måltid er fortært finner vi et aldri så lite spa rett ved siden av restauranten. Vi går inn å får oss en times Thai-massasje.

Vi føler oss som nyfødte når vi er ferdig knekt, vi finner oss en pizzarestaurant i nærheten, der vi kjøper hver vår pizza til togturen, samt en Starbucks der vi får oss en etterlengtet kaffe. Tilbake på hotellet der sekkene våres er nyter vi gratis wifi mens vi venter på at klokken skal bli togtid. To nye minibusser kommer og kjører oss til togstasjonen. Vi entrer toget 1800, og får satt oss til rette. De thailandske toga er helt annerledes enn de vi tok i Vietnam. Her er hver vogn et soverom med ca 80 senger, det eneste som gir oss litt privatliv er en liten gardin. Allikevel føler vi at disse toga er mye mer behagelig, så lenge man har mulighet til å passe på sekkene sine. Nedre seng er såpass bred at Stine har mulighet til å sove der selv med sekkene våre innerst. Vi faller i urolig søvn rundt 1100.

Dag 58 - Bangkok
2 og en halv time forsinket ankommer vi den urolige hovedstaden i Thailand. Natten har vært preget av bråk og humping, noe som tydeligvis hører med på et sovetog. Etter litt om og men får Kakada endelig bestemt seg og vi ender med å labbe rett til hotellet, til vår lettelse. Hotellet ligger 5 minutter unna den store togstasjonen, og selvom vi må krysse en av hovedgatene får vi ingen problemer på veien. Byen virker som den var da vi forlot den 29 dager tidligere.

Vi får romma våres og slenger fra oss sekkene før vi går ned å spiser frokost. Gode og mette går vi opp igjen på rommet og slapper av en stund. Vi sover litt, dusjer og nyter et rolig hotell. Kakada ringer ut områdene vi bør holde oss unna på et kart for oss, og vi oppdager at imigrasjonskontoret vi hadde tenkt å besøke ligger slik at vi må gjennom 2 av de urolige områdene for å komme dit. Vi blir enige om å heller ta et visaløp inn til Burma for en dag, for å få 15 ekstra dager i Thailand.

Vi tar taxi til Kohasan road for å spise middag. Gaten er en av Bangkoks mest kjente gater, med butikker nesten oppå hverandre og pubber, ping pong show og heinikenjenter overalt. Restauranten Kakada har plukket ut er vanligvis en bra plass, men siden eieren er midt opp i opprør med myndigheten, slik som flere tusen andre, er det søstern hans som gjør vår middag til en rimelig dårlig opplevelse. Etterfulgt av veldig langsom servering er nudlene som snørr i munn og Pat Thaien er altfor sterk. Heldigvis hadde vi en stor lunsj og var ikke kjempe sultne, dessuten er det billig og vi har lært oss å "go with the flow".

Endelig ute av restauranten går hele gjengen til Gullivers. En berømt restaurant på hjørnet av Kohasan Road. Her får vi oss noen øl og danser litt, dette er tross alt siste dagen med G.A.P og vi må derfor feire litt ekstra. Når vi blir lei av høy musikk går vi litt nedover den berømte gaten og finner oss en fin liten pub. Etter en øl blir vi sultne og finner oss en aldri så liten McDonalds for en matbit før fulle og mette tar en taxi tilbake til hotellet.

Tross advarselene fra norske myndigheter kan jeg ikke si at Bangkok oppleves som uttrygg for øyeblikket. Det er klart at det er en viss spenning hengende over byen, men ingenting merkbart skjer i nærheten av de største turistområdene på dette tidspunkt.

Dag 59 - Bangkok (med en liten tur til Pattaya)
Vi står opp slik at vi akkurat rekker frokost. Lei av å stå opp før sola, er det ingenting som er bedre enn å sove til 0900. Etter frokost pakker vi en dagssekk og møter Louise og Claire i lobbyen. Vi skal på en dagstur til Pattaya.

Vi finner taxien vi bestilte dagen før. Den kjører oss på en behagelig motorvei til Pattaya, turen tar litt under 2 timer. Etter å ha avtalt med sjåføren om å møtes om 4 timer, finner vi oss en Pizza Hut for lunsj. Når tidenes beste pizza er bortevekk går vi hver til vårt, da jentene vil ta Thai massasje, mens vi skal forsøke å finne den norske sjømannskirken. Kartet i Lonley Planet-boka vår ser simpelt ut, men det er kun fordi det er dårlig detaljert.

Etter å gått i ring i en times tid gir vi opp tanken om å gå og prøver å praje en taxi. I mangel på taxi får vi tak i en tuk-tuk som forsikrer oss om at han vet hvor vi skal. Han kjører oss i helt feil retning og når han setter oss av sier han at han ikke forstod og kjører avgårde. Taxiene vi finner etterpå skal ha 300 baht for å kjøre oss dit vi faktisk vil, noe vi ler av og går videre. På dette tidspunktet har sjømannskirken stengt og vi gir opp letingen. Tilbake på hovedveien går vi innom en starbucks før vi finner jentene og sjåføren vår og vender nesa til Bangkok, igjen.

Vel fremme på hotellet avtaler vi med Louise og Claire å møtes om en times tid. Vi har betalt Jacq for å ta over rommet hennes som hun hadde booket for 2 ekstra dager. Siden hun ikke trengte det tok vi det. Etter litt om og men får vi nøkkelen til rommet og kommer oss inn. 4 minutter etter kommer også Jacq da hun ikke skal ta toget før 2200 har vi latt henne få låne rommet til da, slik at hun kan få dusjet osv.

Vi gjør oss klare, og kommer oss til Kohasan Road via taxi. Med shopping i hodet handler vi oss noen nye klær og litt gaver til folk hjemme før vi finner oss en liten pub for en pils. Etter nok et junkfood måltid er vi klare for litt søvn og tar en taxi tilbake til hotellet. Vi sier hadet til Louise og Claire, som skal fly tilbake til England dagen etter og går å legger oss.

Hvis man har noen spørsmål, vet man hvor man skal skrive! Kommenter hvis du vil! :)