torsdag 1. april 2010

Dag 34 - 35 Kambodsja

Dag 34 - Siem Riep - Phnom Phen
0900 våkner vi, spiser frokost, handler litt og pakker siste rest før bussen henter oss 1200. Vi kjører til en offentlig bussholdeplass og hiver baggasjen vår inn i en ny buss. Bussen tar oss til Phnom Phen i løpet av 6 timer. Hele veien tuter sjåføren så fort det er (eller potensielt er) en liten hindring i veien, andre ganger har jeg ikke peiling på hvorfor han tuter, men dette gjør at man ikke får mye til søvn. Vel Stine, som sover overalt, klarer en times tid.

Phnom Phen fremstår som en rotete og skitten storby. Det er en storby som har blitt for stor for fort, og er full av fattige mennesker som labber rundt i noen filler av noen klær og tigger. Enkelte plasser flyter det over av søppel og lukte kan være utålelig av og til. Trafikken er et eneste stort kaos og det er bråk og eksos overalt. Hotellet vårt er en oase i en ellers så skitten asfaltjungel, med aircondition og to store queensize senger. Varmen ute er ekstremt trykkende. Nåla tipper på 40 - 45 grader C og lufta er fuktigere enn vi noensinne har opplevd.

Når Kakada skal ta oss til en restaurant når det blir middagstid tar han oss igjennom det som, for oss, virker som noen av de værste gatene. Her ligger uteliggerbarn å forsøker å sove i en haug med søppel og lukta av urin og gud vet hva annet treffer nesa flere ganger. Endelig fremme til restauranten spiser vi, vel Espen sliter litt med magen om dagen, men han prøver hvertfall. Stine har ingen problemer. Etter middag labber alle sammen rett tilbake til hotellet, vi er nok alle slitne av bussturen og har en del inntrykk å svelge i tillegg.

For Espens del, som ble sittende å prate med Magnus i 2 timer kom seg ikke i seng før sent, til gjengjeld må dette være de beste sengene vi har hatt hittils.

Dag 35 - Phnom Phen
I dag er det nok en sightseeingdag. Vi står opp 0830 og spiser frokost. 0900 sitter vi igjen i en buss for å kjøre til "Office 21". Fra 1971 - 1976 hadde en gruppe kalt Khmer Rouge, ledet av Pol Pot, styring over landet, og av en eller annen grunn brukte de denne makten til å drepe alle som hadde utdannelse eller høytstående jobber. "Office 21" var en av over 400 fengsler som Khmer Rouge brukte til å holde folk fanget. Her har rundt 20 000 mennesker blitt torturert, voldtatt og drept. Vi fikk sett cellene og bilder av alle fangene samt hvordan de ble torturert og all annen grusom informasjon.

Etter det grusomme fengselet ble vi kjørt videre opp til der de grusomme menneskene drepte og begravde fangene sine. "Killing fields" er en massegrav som rommet rundt 100 graver på opptil 400 mennesker i hver grav. Vi fikk se treet de brukte til å slå spedbarn inn i og ble beskrevet mange andre ufattelig forferdelige metoder. Midt på hele plassen har de satt et 15 meter høyt glassmonument som inneholder hodeskallene til alle ofrene de har gravet opp.

Vi sa takk og farvell til den lokale guiden vår når vi blir sluppet av ved Russian market. Et marked for lokalbefolkningen, som ga oss en del inntrykk om hvordan levesettet og kulturen i en storby i et land som dette. Vi orket ikke lenge under blikktaket der, det var som å være i et drivhus, bare at det luktet en blanding av olje, diesel, krydder og urin. Sjåføren tok oss derfor inn til byen igjen så vi kunne spise lunsj. "Friends" i Kambodsja er et samfunnsprosjekt som tar gatebarn inn til seg mot at de jobber på restaurantene deres, her lærer de også engelsk og vestlige manerer. Maten var himmelsk og gjør oss trøtte. VI tar en Tuk-tuk til hotellet for en liten cowboystrekk før vi skal møte gruppa igjen klokken 1700.

Sykkeltuk-tuk er transportmiddelet vårt når Kakada skal ta oss ut på en monument sightseeing. Utrolig artig å bli sykla rundt, men også litt skremmende, da vi sykler midt i all annen trafikk som selvsagt er mye raskere og hardere enn syklistene våre. Syklisten til Stine er rask og kjører nesten i fra alle de andre, mens Espens er litt tregere og de havner nesten opp i en trafikkulykke. Vi får se uavhengighetsmonumentet midt i byen, og også Phnom Wat. Etter det tar vi en tur til en bar der de har happy hour (halv pris på alle drinker). Vi har oss en coctail eller, som i Espens tilfelle, en øl, før vi går til havna og setter oss på en båt. Båten flyter sakte rundt omkring på elva mens vi spiser middag og drikker gratis. Gratis øl resulterer gjerne i en liten fyll og selvom vi skal reise videre 0700 morningen etter ender vi opp på en bar på veien hjem for en "one for the road".

Vi sovner heldigvis raskt når vi endelig kommer oss til hotellet.