søndag 28. februar 2010

Dag 4 - Cape Town

Dagen startet tregt pga en flaske rødvin vi hadde delt dagen før. Vi var allikevel oppspilt fordi vi skulle møte resten av gruppa. Vi fikk i oss frokost og drukket litt kaffe før vi gikk på rommet og vasket litt tøy. Møtet med gruppa skulle skje 1300 så tiden frem til da gikk med til å pakke litt om før safari osv.

1100 gikk Espen ned for å slappe av litt mens Stine skulle ta en dusj. Der traff han på Christoffer og Caroline, et svenskt par som skulle være med oss på tur. De var kjempe hyggelige og de ga oss begge nok en positiv følelse rundt safarien. Vi ble sittende å prate med de fram til møtet skulle begynne.

Vår guide, Wilko, fortalte oss at de to andre svenske ikke kom til å komme, da noe hadde skjedd og de måtte reise hjem. Den tyske dama, som også skulle være med, var litt forsinka. Så satte han i gang og fortalte oss om alt vi skulle se og oppleve på turen, samt praktiske ting vi trengte å vite. Etter en stund kom også Margareth, den tyske dama. Så tok vi turen ut til Wynelands for å se vingårdene og smake på forskjellige viner og oster. Turen utgjorde oss oppmerksomme på hvor ufattelig vakker naturen er i Sør-Afrika og hvor bra den går sammen med en så stor by som Cape Town. På vingården fant vi blant annet en ost som smakte eksakt som en brunost hjemme. Veldig artig. Selve vinsmakingen var så som så, men vi tok det alle med et smil. Dette var også vår første tur med safaribilen. En bil som egentlig er en "Man"- lastebil med 19 seter baki, og en haug med utstyr. 19 seter er genialt i og med at vi bare er 5 stk. Vi kan jo slenge rundt akkurat som vi vil. Selv på motorveien kjente vi at det humpet og gikk ganske mye, så det skal bli interessant når vi kommer ut i ørkenen og skal kjøre på humpete jordveier.

Vi kjørte tilbake til Drifters Inn for å skifte. Vi handlet noe kjeks og ost i Wyneland så vi ble enige med Chris og Carro at vi skulle gå opp på butikken og kjøpe noe vin (vinene på gården var alt for dyre) før vi gikk inn og skiftet. På vei opp til butikken gikk vi forbi en kar som hadde sovnet/besvimt på fortauet med buksa halvveis på. Vi lot ham ligge, i og med at man ikke vet hva som hadde skjedd dersom vi hadde forsøkt å hjelpe ham. Vi kjøpte en rosévin og en rødvin og litt øl. På veien tilbake fant vi karen fortsatt liggende på fortauet, men denne gang stod det to karer rundt ham også. Vi tenkte "å, de hjelper ham sikkert", men nei da, de stjal skoene hans og det lille han hadde i lommene og bare lot ham ligge. Vi hadde allerede rømt til andre siden av veien. Så det er tydelig at vi ikke er i en veldig trygg by.

Etter å ha skiftet og sagt hadet til Kanadierne vi hadde pratet med kvelden før, dro vi til Waterfront, hvor vi skulle spise en bedre middag med reisegruppa vår. Vi begge bestilte struts med potetmos og en nydelig sitronsaus. Det var helt vanvittig godt! Vi la også godt merke til at dette var plassen for turister. Prisene var litt høyere, men det var også en helt annen atmosfære enn inne i byen der innet er.
Etter mat tok vi bussen tilbake til Seapoint, der innet ligger, og vi satte oss utenfor for å ta noen øl. Margareth gikk rett å la seg, da hun hadde reist hele dagen og var kjempetrøtt. Hun sliter også veldig med å forstå engelsk, og vi sliter med å kommunisere med henne. Forhåpentligvis blir det bedre, når hun har fått seg en god natt søvn og kanskje er litt mer opplagt. Vi og svenskene ble sittende ute til rundt 2400 å bare pratet om alt og ingenting. De er et kjempe koselig par som vi går veldig bra sammen med, så jeg tror vi kan se fram til denne turen med de!

Det har vært veldig varmt i dag, og enda varmere skal de bli i morgen. Da passer det jo bra at vi skal klatre 600 meter opp på tabletop mountain. 40 grader her, og vi klager ikke!

Nå er det natta i afrikaland!