søndag 30. mai 2010

Dag 87 - 94 - Georgetown & Kuala Lumpur (Malaysia)

Dag 87 - Georgetown
Godt uthvilte våkner vi under myggnettingen vår. Vi flytter ikke stort på oss da magetrøbbel plutselig er et faktum igjen. Vi får allikevel i oss frokost og ender opp med å lese og bare slappe av. Espen fant flere bøker fra samme serien til Wilbur Smith, mens Stine fant "Jakten på Bismarck" på norsk. Vi spiser alle dagens måltider på gjestehuset vårt, før vi tar tidlig kvelden.

Dag 88 - Georgetown
Vi sover ufattelig godt på Stardust, og våkner derfor litt senere enn hva vi har gjort tidligere. Magetrøbblet er stoppet ved hjelp av Imodium, da vi deler bad med flere, og ikke er særlig interessert i å sitte der hele dagen. Etter frokost labber vi en tur til et kjøpesenter kalt Komtar. Det er lokalisert i øyas høyeste byggning, og inneholder en hel haug med forskjellige butikker, restauranter og caféer.

Vi sikter oss direkte inn på Starbucks og får oss litt kaffe før vi begynner glorunden vår oppover de 8 etasjene med butikker. Stine finner noe småtteri, før vi ender opp med å spise en rask lunsj på McDonalds. Den vestlige verden har satt tydlige spor overalt i Malaysia, så en egen matkultur er vanskelig å finne. De mest hyppige restaurantkonseptene vi ser er enten Indisk, kinesisk eller Thai. Men McDonalds og KFC er heller ikke noe sjeldent syn noen plass.

Vi finner plutselig ut at kjøpesenteret har en egen kinodel i øverste etasje, og blir enige om å stikke innom der neste dag. Så går vi tilbake til gjestehuset vårt, der vi slapper av litt, leser litt mer og koser oss, før vi rusler til Pengang street for en bedre middag. Gode og mette legger vi oss, mens vi gleder oss til neste dag.

Dag 89 - Georgetown
Igjen sover vi veldig godt, og døgnrytmen begynner å dra seg litt ut. Ettersom at vi ikke har noen strand eller basseng i nærheten er det greit å slappe av i air-conditionen frem til varmen ikke blir så alt for trykkende. Vi finner ut at vi bor like i nærheten av et bakeri, og med et stort savn etter bakevarer labber vi dit for å finne lunsj. De har nydelige scones og kanelsnurrer, brownies, loff, boller, ja alt man kunne tenke seg som ikke er sundt. Vi spiser vår lunsj i midten av et trafikk-kryss, mens vi ser på den travle trafikken som omringer oss.

Etter lunsj går vi tilbake til Komtar, vi kjøper vår daglige kopp med kaffe fra Starbucks før vi går opp i øverste etasje og kjøper billetter til den nye Shrek filmen. I vente på filmen går vi litt rundt å "vindushopper". Vel inne i kinosalen er vi kun rundt 10 stykk som skal se filmen. Lyd og bilde er helt greit, ikke noe WOW, men som Hjertnes hjemme. Det største problemet er nok heller det at asiatere elsker aircondition, og da gjerne vel nede i 17 grader (det føltes hvertfall sånn). Vi ender opp med å sitte å fryse oss gjennom hele filmen. Shrek var bra den, og fornøyde labber vi hjem.

På veien hjem oppdager vi en restaurant rett bortenfor gjestehuset vårt som nylig har åpnet, det ser helt fantastisk ut og menyen appelerer veldig. Vi bestemmer oss derfor for å spise der. Vi stikker hjemmom med tingene våre, skifter og labber den korte veien tilbake til restauranten. Stine får servert en nydelig spagettirett, mens Espen spiser en fisk som var helt ubeskrivelig. Fritert red snapper med rømme og poteter! Nam! Ufattelig mette går vi tilbake til rommet vårt og sovner godt utpå kvelden en gang.

Dag 90 - Georgetown
Mønsteret gjentar seg, vi spiser frokost, slapper av og leser, spiser lunsj på bakeriet, går til Komtar, drikker kaffe på Starbucks, ser en film (denne gangen den nye Robin Hood filmen og vi hadde med oss sarong som vi kunne varme oss på), gikk tilbake til gjestehuset, men endte opp med å spise middag der. Så gikk vi å la oss etter et par kalde øl.

Dag 91 - Georgetown - Kuala Lumpur
Vi står opp tidligere enn normalt denne dagen, for i dag skal vi reise videre sør til hovedstaden i Malaysia. Vi har bestilt oss billetter med buss til Kuala Lumpur og spiser derfor frokost klokken 0900. Etter frokost pakker vi siste rest før vi labber den korte strekningen til agenten som booket billettene våres. De har en transfer som skal kjøre oss til selve bussen. Der blir vi plukket opp av en sliten caravelle som kjører oss de ti minuttene det tar til stasjonen.

Etter å ha ventet noen minutter på bussen kommer det en stor buss med skriften "luxury massage coach" på siden. Vi ler litt og tuller med at det hadde vært fint å kjørt en slik en nedover før billettmannen kommer å sier at det faktisk ER bussen vår! Vi blir litt forfjamset og tenker tilbake på Thailands mange dårlig og illeluktende busser og tenker vårt. Vel inne i bussen oppdager vi to seter på én side og et på den andre, dette for å få plass til de 1 meter brede stolene som selvsagt har massasje. Espen kan vifte med beina og bussen viser en dårlig karatesplatterting av en film. Å kjøre denne bussen i 5 timer gjør absolutt ingenting, vi stopper ikke mer enn to ganger og airconditionen er ikke så kald at man begynner å hutre.

Vel fremme på stasjonen skjønner vi raskt at vi ikke er helt inne i byen enda. Det kommer en kar bort til oss, som vi antar er en taxisjåfør, som spør oss om vi trenger skyss inn til byen. Han sier det koster 40 ringitt (ca. 80 kr), og at det er standard pris. Vi tenker oss om, og begynner å bli vandt til ikke å stole på folk for mye, derfor viser vi at vi er skeptiske og prater litt mer med ham, før vi blir enige om å la det stå til. Stine må uansett veldig tisse. Mannen tar oss med et godt stykke for at vi skal komme til bilen hans. Bilen hans har ikke noe taxiskilt, så vi skjønner raskt at han er piratsjåfør. Allikevel er han veldig hyggelig, prater bra engelsk og vi har en god samtale med ham mens han kjører oss rett til døra av vårt utvalgte hostell.

Vel inne på hostellet får vi en nøkkel til rommet vårt, et rom med aircondition og eget bad (64 ringitt), ved første øyekast ser det helt greit ut. Men vi skal raskt legge merke til at vi har nok en gang gjort en dårlig avgjørelse. Tanken på å labbe rundt i en storby vi ikke kjenner, med sekkene våre, i denne varmen gjør allikevel at vi velger å være der en natt. Airconditionen går ikke på før 1700, og den skrues av 0500 (hva er så da vitsen med A/C?!) Toalettet vårt, som liksom skal være vårt eget, er plassert ved siden av det offentlige, med en vegg som bare går halvveis opp til taket. Litt snurt går vi ut på utkikk etter en annen plass å bo.

Vi spiser en rask lunsj, før vi kjøper oss en kopp kaffe på Starbucks (ja, vi elsker Stabucks!). Espen har sett et skilt til et gjestehus som heter Reggae guesthouse og vi labber ned dit for å sjekke det ut. Vi blir forelsket ved første øyekast, selv trappeoppgangen og resepsjonen ser helt fantastisk ut. Og når vi får beskjed om at et rom med A/C og TV(!) koster oss 80 ringitt, og da får vi gratis internett og frokost, samt 20% på Reggae bar som er rett nedenfor gjestehuset , slår vi til.

På veien tilbake til gjestehuset vi foreløpig bor på går vi igjennom markedsgata i China town. Der treffer vi plutselig på Jordan, amerikaneren vi ble kjent med på Koh Pahyam i Thailand. Vi ender opp med å henge med ham resten av kvelden. Vi drikker noen øl i chinatown før vi forflytter oss ned til Reggae bar og spiser middag og drikker litt til der. Vi har egentlig ikke lyst å gå tilbake til høllet vi må sove i denne natten, men trøttheten kommer og vi trekker oss tilbake. Natta blir lang, Espen blir liggende å høre på to svensker som har seg rett over gangen, før de går å dusjer og bråker resten av natta. Selv iPod pluggene klarte ikke å holde lyden unna.

Dag 92 - Kuala Lumpur
Vi våkner grytidlig etter en hard natt i en veldig dårlig seng på et veldig dårlig rom. Svette og ekle, da airconditionen selvsagt har skrudd seg av. Vi spiser en helt grei frokost på taket av gjestehuset, før vi tar på oss sekkene og nærmest flykter fra den, hittils, værste plassen vi har bodd på. Selv teltet i Afrika var mer behagelig! Vi går rett ned til Reggae guesthouse og får rommet vårt med en gang. Selvom vi ikke har eget bad er dette reine himmelen i forhold, og vi slenger oss i den nye senga vår for å ta igjen litt tapt søvn.

Resten av dagen går ut på å restituere oss. Vi får endelig tid til å kikke litt på kart og slikt for å planlegge de neste dagene. Vi tar en etterlengtet dusj, som faktisk gjør at vi endelig kan føle oss reine, før vi går ned på reggae bar og spiser en bedre middag. Vi tar kvelden tidlig og går til sengs for å faktisk se litt på TV før vi sovner i omgivelser vi ikke har opplevd maken til på en god stund.

Dag 93 - Kuala Lumpur
Godt uthvilte våkner vi forholdsvis tidlig. Vi går på kjøkkenet og lager oss noen brødskiver til frokost før vi går ut for å finne buss-stoppet vårt. Vi har kjøpt hver vår hoppe av og på bussbillett, med en buss som har øreklokker der en engelsksnakkende dame forteller oss om de forskjellige turistattraksjonene i byen. Vi hopper av ved Petronas Twintowers. Den femte høyeste byggningen i verden rager over oss med sine 451 meter, og vi går inn på kjøpesenteret de er tilknyttet til. Raskt legger vi merke til at dette ikke er et kjøpesenter for backpakkere, da vi finner Luis Vuitton, Prada, Gucci, Versace og alle de andre designermerkene i en eneste stor mølje av luksusbutikker. Vi spiser en overpriset lunsj her, før vi finner senterets akvarium.

Akvariet rommer en stor vanntank med en tunnel, som gjør at man blir omringet av piggrokker, tigerhaier, blekkspurt og alle de andre eksotiske vannskapningene. En opplevelse vi ikke kommer til å glemme på en stund. Vi tilbringer nærmere 4 timer på kjøpesenteret før vi hopper på bussen vår igjen. Vi ender opp med å bli med bussen rundt halvannen gang, da det begynner å hølje ned før vi rekker å gå av der vi hadde tenkt. Med solas fravær blir airconditionen satt på 21 grader altfor kaldt, og tross klagene fra flere av passasjerene får vi ikke varmen igjen før vi går av bussen i chinatown.

Middag blir, nok en gang, spist på reggae bar, dette fordi vi har 20% på mat og drikke, den ligger vegg i vegg med gjestehuset vårt OG fordi det er den eneste ordentlige restauranten i nærheten. Vi reflekterer tilbake på dagen vår og er enige om at den vestlige verden har satt tydelige spor her også. Selvsagt er det også indiske og kinesiske innflytelser inne i bildet, men man kan nesten si at Kuala Lumpur er 100 McDonaldser langt og 250 Starbuckser bredt, begge finnes nesten på hvert eneste gatehjørne. Vi tar noen øl før vi, slitne, trekker oss tilbake til rommet vårt.

Dag 94 - Kuala Lumpur
Selvom vi skulle stå opp tidlig for å få gratisbillett opp i Petronas bygningen ender vi opp med å ligge litt lenger. En behagelig seng er noe man setter pris på på tur. Vi går ut ved lunsjtider og labber ned til undergrunnsstasjonen. Banen tar oss rett til KLCC, senteret vi var på dagen før, her spiser vi lunsj på Pizza Hut før vi går opp til 5 etasje for å se på messeområdet. Vi kjøper oss billetter inn til noe som kan minne om teknisk museum i Oslo, og får innblikk i Malaysias oljeprogram og mye annet snacks. Vi kjører også en skuffende helikoptersimulator før vi kommer oss ut, 2 og en halv time senere. Vi kan konstatere at asiatiske barn ofte kan være ufattelig frekke og bortskjemte.

Etter å ha labbet litt rundt på leting etter et toalett som ikke spyler deg opp i der sola ikke skinner, og vi har kjøpt oss kaffe på Starbucks (hvor ellers?) tar vi undergrunnen tilbake til chinatown. Vi spiser middag på reggae bar, igjen, og tar et par øl før vi går opp på rommet vårt. Stine er trøtt og vil sove, mens Espen avtaler med Jordan om å møtes for en kveldspils. Han går ned på reggae bar igjen å treffer amerikaneren. De har noen øl og prater med diverse folk som også har tatt turen, før de tar kvelden rundt 0200.

Koser oss fortsatt veldig!