søndag 2. mai 2010

Dag 60 - 67 Thailand (Koh Phangang)

Dag 60 - Bangkok
Vi våkner så vi akkurat rekker frokost, vi går ned å spiser og går opp igjen. Med tanke på at neste natten kan bli lang på grunn av senga vi har til disposisjon sover vi litt til. Espen gjør unna en del blogging og annet. Vi gjør også litt research for å finne ut hva vi skal gjøre med den siste måneden vi har i Asia.

1800 blir vi enige om å gå til togstasjonen. Vi må ærlig innrømme at vi vil komme oss ut av Bangkok så fort som overhodet mulig, da ustabiliteten gjør hele byen veldig intens på en alt for stille og skummel måte. Det føles som om det er stille før stormen. Vel inne på togstasjonen, som forøvrig bare lå et par hundre meter unna hotellet vårt, finner vi en passende plass på gulvet for å sitte å vente på at vi kan gå ombord på toget. Vi handler litt snacks og noe å gomle på til "middag".

Vel inne på toget finner vi ut at standarden har falt enda et hakk fra det siste toget vi tok til Bangkok, men vi er allikevel positive. Vi slapper av i setene våre, Stine sovner, mens Espen sitter å leser. Etter 4 timer med søvn våkner Stine og må på do, da går Espen å legger seg i sin egen "seng" og får faktisk sove tungt de 4 siste timene av togturen. En grei måte å fordele tilsyn av sekker på.

Dag 61 - Koh Phangang
Vi ankommer togstasjonen i Surat Thani 06:30, der blir vi møtt av et halvt dusin mennesker som skal selge oss buss og båt billetter til Koh Phangang. Vi fant den billigste og så enkelt var det. Bussen til havna bruker 2 timer, vi ankommer pieren akkurat i tide til å rekke båten. Båten bruker 2 og en halv time på å ta oss til øya. Båtturen var veldig behagelig, brisen hjelper oss til ikke å svette i hjel, og vi rekker å se noen delfiner og spise litt.

Vel fremme på øya blir vi igjen møtt av en haug med folk som har lyst til å ta oss med videre på tur. Vi finner oss en enslig tuk-tuk pickupting som lover at han vet nøyaktig hvor hotellet vårt er, vi greier også å prute ham rimelig godt ned i pris. Med kun en viss anelse om hvor hotellet vårt er kjører vi litt att og frem før sjåføren vår endelig spør den rette personen og vi blir brakt rett til plassen.

Synet av vår egen bungalow rett på stranda og med et bassenget rett ovenfor er som sjokolade for slitne øyne. Vi kaster av oss sekkene, hiver på oss badeklær og hopper i bassenget. Vi spiser en velsmakende lunsj på hotellet og slapper av. Vi har betalt 170 kroner natten for dette hotellet, derfor er det ingenting som skuffer oss med denne plassen. Stranda er ikke kritthvit eller lang, den er full av stein og skjell og så langgrunn at du må nesten gå en mil for å bli våt på knærne. Bassenget er ikke krystallklart, men vi gir faen. Bungalowen inneholder en stor og behagelig dobbelseng, dusj og klossett, air-condition, kjøleskap, TV, kodesafe og en stor balkong med en ufattelig utsikt for sene kvelder. Den perfekte oppskriften på en ukes avslapping.

Vi spiser middag på hotellets restaurant, et måltid som gjorde oss enda mer positive til uken fremover, før vi går å legger oss, slitne, men veldig fornøyde.

Dag 62 - Koh Phangang
Vi våkner 10:00 for å få med oss frokosten som er inkludert på hotellet. Selvom frokosten skuffer, og vi begge brygger på en form for forkjølelse nyter vi dagen på balkongen vår. Vi tar en kjapp tur ned til sentrum for å handle noen rundstykker, et brød, ost, smør og sjokoladepålegg, drikke, og all mulig annet av nødvendigheter. Vi spiser lunsj på et bakeri nede ved havna og kikker litt i butikkene, før vi drar opp til hotellet igjen.

Flere fra rundturgruppa vår har også tatt turen til Koh Phangang, og vi forsøker å arrangere en liten middag med alle. Da vi bor et stykke unna "sentrum" av øya, og ingen er særlig flinke til å svare på meldinger, blir vi enige om å heller møtes dagen etterpå, når fullmånefesten er. Vi spiser middag på hotellet igjen, og går tidlig til sengs.

Dag 63 - Koh Phangang
Vi er begge småforkjølet (mest sannsynlig pga. en litt for ivrig air-condition på toget) når vi våkner den store fullmånedagen. Vi spiser frokost og slapper av på balkongen vår, avbrutt av noen minutter inne i aircondition. Varmen er noen ganger nesten uutholdelig, og svetten renner selv når man sitter helt stille. Solskinnsdagen blir også kort avbrutt av en god sørasiatisk storm, som varte i nærmere én time. Vi spiser lunsj i bungalowen vår, deilig å kunne bestemme selv når vi skal spise.

Vi oppdager plutselig at vi har fått naboer, et ungt par, han fra Skotland og hun fra Australia, noe Espen mirakuløst greide å gjette ved å veksle noen få ord med dem. Vi kommer i snakk med dem, og har noen øl med de på verandaen vår, før vi, sammen, går opp å spiser middag.

20:00 kjører vi ned til Haad Rin, byen hvor fullmånefesten går av stabelen. Vi går innom Drop Inn Club Resort og møter tre av de andre vi var på tur med tidligere, og drikker litt der. Et uvisst antall drikkeleker fullere labber vi ned til fullmånestranda, der vi møter nærmere 20 000 andre som også har bestemt seg for å feste. Vi labber rundt å suger til oss stemningen, som minner ekstremt mye om et eneste stort russeparty, bare litt varmere og billigere. Musikken pumper og alkoholen flyter, overalt! Fornuftige som vi er, blir vi ute til 02:00, det er da første tuk-tuk tilbake til hotellet går.

På veien hopper det en fransk blindpassasjer på, en frekk kar som vi ender opp med å kaste av, halvveis til hotellet. Bedre det, enn at han hadde falt av i en av de mange ekstremt bratte bakkene og drept seg selv. Vi går å legger oss, fortsatt småsyke og slitne.

Dag 64 - Koh Phangang
Ikke fyllesyke i det hele tatt, men veldig trøtte, våkner vi lenge etter frokost. Espen er frisk, mens Stine fortsatt sliter med en liten forkjølelse. Vi spiser i bungalowen og nyter en veldig stille og lite innholdsrik dag.

Dag 65 - Koh Phangang
Igjen, dropper vi frokost og spiser en mye bedre en i bungalowen vår. Lunsj blir også fortært på balkongen vår.

Rastløse og litt lei av menyen på hotellrestauranten drar vi ned til byen igjen. Vi får tatt ut litt mer penger, kjøpt mer brød, klær som beviser at vi har vært på fullmånefest, og andre nødvendigheter. Vi nyter en italiensk, overpriset, pizza før vi vender nesa hjem igjen og går til sengs.

Dag 66 - Koh Phangang
Vi våkner av en forferdelig storm denne morningen. Det tordner og lyner rett over oss, og regnet høljer ned. En skikkelig asiatisk monsoon slutter like raskt som den startet, og sola titter frem utpå ettermiddagen.

Smårastløse labber vi en timestid langs vannkanten og lar oss fascinere av en haug med mellomstore krabber i forskjellige farger. Vi fikk tatt en god del gode bilder før batteriet døde og vi labber tilbake til vår trofaste bungalow. Vi spiser middag litt senere enn vanlig før vi går til sengs å ser en dårlig film på HBO.

Dag 67 - Koh Phangang
Sola står opp og vekker oss rundt 10:00, i dag er vår siste hele dag på øya, og vi velger å nyte den ved bassenget. Vi ligger å steker bare for å velte oss uti bassenget vært tiende minutt. Vi blir ikke særlig våtere av den grunn, da fuktigheten i lufta får oss til å svette noe hinsides mye, selv i skyggen.

Vi spiser en god lunsj i restauranten, Stine fikk endelig ei pannekake, før vi går tilbake til bassenget. Vi finner plutselig ut av vi trenger to strøkne 10 dollarsedler til visaflukten vår om to dager, og Espen må en aldri så liten leterunde for å finne ut at ingen av bankene selger dollar. Vi får bare sette vår lit til at bankene i byen vi skal til neste dag kan gi oss det.

Vi spiser middag i restauranten, pakker sekkene våres, og legger oss. Vi må opp tidlig dagen etterpå for å komme oss til Ranong. Byen som skal hjelpe oss over til Burma for en dag, slik at vi kan få 15 ekstra dager i Thailand.

Klare for å flytte på oss videre er vi glade for å kunne forlate øya, selvom vi virkelig har hatt godt av en uke med komplett relaxation :P