fredag 21. mai 2010

Dag 81 - 86 - Malaysia!

Dag 81 - Satun (Thailand) - Langkawi, Pentai Cenang (Malaysia)
Vi blir vekket av jammer fra Moskeen, som er hotellets nærmeste nabo, rundt 0500. Vi sovner sånn halvveis igjen, men står opp 0730. Espen labber ned på 7/11 og handler noe rask mat og drikke, og kjøper samtidig båtbillett for dagens reise. Vi tar på oss sekkene og prajer en Soung-Tou som kjører oss til havna.

Havna fungerer som en grenseovergang, og vi får utgangsstempel i passa våres før vi setter oss i båten som, for oss, er reine cruiseskipet. Turen tar 2 timer, og vi ankommer Malaysia og øya Langkawi tidlig. Det å ta farvel med Thailand var ikke sørgelig i det hele tatt, vi har jo allerede vært der tre ganger nå, og har ingen problemer med å dra tilbake. Akkurat nå, som Bangkok "krigen" eskalerer mer og mer har vi ingen betenkligheter med å forlate det smilende landet.

Når passa våres blir stemplet for 3 måneders gratis visum inn til Malaysia og et eneste stort tax-free kjøpesenter åpenbarer seg for øynene våre, blir vi enda mer fornøyde med å ha ankommet Malaysia. Det føles nesten som å ha flydd inn til en ny flyplass. Her finner vi raskt minibank, sim-kort til Stine og, best av alt, Starbucks! Vi tar oss tid til en velsmakende ordentlig kopp kaffe før vi prajer en taxi. Taxien skal ta oss til hovedbyen på den lille øya ved navn Pentai (strand på malesisk) Cenang. På veien oppdager vi en helt ny kultur, vi ser moskeer over alt, gode veier, smilende mennesker som alle kan engelsk, og INGEN tuting på veiene! Hvordan er det mulig?? Her har vi reist gjennom det ene trafikksinssyke landet etter det andre. Thailand er ingenting i forhold til Vietnam, men man må allikevel regne med å høre tuting hvert tiende sekund så fort man er i nærheten av noe som kan kalles en vei. Og når vi ser en McDonalds langs veien får vi en visshet om at vi kommer til å like Malaysia hakket bedre enn Thailand.

Vel fremme i Cenang får vi pekt ut hvor vi kan finne billige rom. Vi finner Gecko, en plass som Lonely Planet boka vår anbefalte sterkt. Plassen er grei nok den, men med kun en vifte i taket og en seng som ikke akkurat er behagelig, på noen måte, blir vi ikke særlig imponert. Det koster bare 90 kroner så vi tenker, "klarer vi å sove her, kan vi bli her", noe som har vært vårt kriteriet hele veien. Vi spiser en dårlig lunsj på cafeen tilknyttet gjestehuset og blir underholdt av to aper som hopper rundt omkring på takene. Etter mat labber vi for å utforske byen, i andre ord; gaten og stranda. Vi legger merke til en pizzasjappe, bokforhandlere (med andrehånds bøker på norsk) og masse annet snacks. Vi ender opp med å spise hver vår nydelige pizza på sjappa vi fant tidligere før vi går tilbake til Gecko.

Natta blir veldig lang. Her er det ikke bare varmen som holder oss våkne, men den forferdelige senga og det faktum at vi blir slukt av en haug med mygg gjør at vi, i løpet av natten blir enige om å gå på ny hotelljakt dagen etter.

Dag 82 - Langkawi
Vi står opp grytidlig, ingen vits å ligge på den forferdelig madrassen, som vi forøvrig har slengt på gulvet i løpet av natten for å kunne legge oss under myggnettet, når vi allerede er våkne og gjennomvåte. Vi kler på oss og går ut for å finne frokost. Vi spiser den på "Red Tomato", en restaurant drevet av ei tysker som virkelig har skjønt hva en baguette er. Etter frokost går vi til forskjellige hoteller for å høre om priser og se på rom. Vi orker ikke en natt til uten søvn. Vi ender opp med å bli fristet til air-condition, eget bad MED varmt vann og lokasjon midt på stranda. Litt dyrere enn vårt opprinnelige budsjett, men etter å ha bodd meget billig i to uker tar vi oss råd til det. Det er jo tross alt 17. mai i dag!

Vi labber tilbake til Gecko, sjekker ut, tar sekkene våre og svetter oss tilbake til AB Motel, vårt nye hjem. Resten av dagen går med på å nyte sjøutsikt, med små avbrudd av avkjøling på det kjølige rommet vårt. Vi går å handler diverse varer som vi kan fylle kjøleskapet vårt (!) med. Så fyller vi nasjonaldagen vår med å synge nasjonalsangen og gå i "tog" bort til en restaurant på stranda. Yellow Café har ingen stor meny, men grilled chicken eller Sirloin steik begge med soppsaus og poteter frister oss veldig og, siden det er 17. mai, tar vi oss råd til det også. Vi går tilbake til hotellet, gode og mette og veldig slitne. Vi sovner som to steiner vel vitende om at vi dagen etter skal få utforske øya ytterligere.

Dag 83 - Langkawi
Uthvilte våkner vi uten å svette en dråpe. Espen labber avgårde for å hente bilen vi har bestilt dagen i forveien, mens Stine lager frokost. Bilen vi har leid er en Perodua Kancil, Malaysias svar på en Fiat Panda eller lignende. Den har fire hjul og går fremover og bakover, rolig, men overraskende enkel å kjøre, tross mangelen på servo.

Etter frokost setter vi i vei. Med kart og Lonely Planet som vår veiviser. Første stopp; en bensinstasjon, bilen sier "tom", Espen fyller den helt full, 20 liter med andre ord. Så kjører vi mot hovedbyen, vi tøffer langs en tofelts motorvei, på feil side av veien. Men venstrekjøring viser seg å ikke være noe stort problem. Det hender at han tar tak i vinduskarmen for å gire før han skjønner at han må gire med venstre, men annet enn det er det ikke store utfordringen. På vei ut mot noen strender som vist nok skulle være fine kjører vi til og med inn i en rundkjøring, og kommer ut av den like hele. Vi stopper flere steder, Stine får kjøpt seg et nytt objektiv til kameraet sitt, og Espen får seg nye sko. Vi spiser lunsj på McDonalds før vi vender nesa opp mot en wildlife-park vi har sett langs veien.

Vel fremme på senteret, oppdager vi at det er mer et slags zoo og får se alt fra kakaduer og påfugler til Makeker og "bearcats", sistnevnte var et meget spesielt vesen. Den nye linsa til Stine kommer til sin rett og vi har fått en hel haug med gode bilder herfra. Vi får se den største krokodilla noensinne, samt en Pyton slange som fint kunne svelga den lille bilen vi har leid. En haug med fugler og annet gjør at besøket er greit nok, men vi satt allikevel igjen med en viss anger rundt det å ha gitt dette senteret annerkjennelse i form av penger. Flere av dyrene var tydelig preget eller stressa av sine omstendigheter, man kunne lett se at flere av dem ikke hadde det bra i det hele tatt. Kaninene og strutsene, spesielt, så overhodet ikke bra ut . Og sovende esler med en haug med sår langs siden er ingenting noen vil se. Men det er vel som alt annet i Asia, standarden er litt lavere og det blir godkjent eller oversett av de fleste autoriteter.

Etter å ha brummet rundt hele øya kjører vi inn i vår egen by igjen. Etter en kjapp tur innom bungalowen vår tar vi turen videre til et akvarium. Akvariet viser oss en haug med arter fra havet. Haier, piggrokker, massive rare fisker, maneter, koraller, anemoner, samt pingviner og sel. Etter å ha kjørt litt rundt bare for å kjøre ender vi opp med å parkere bilen, dusje og vi går å spiser middag på "Red Tomato". Her får vi forøvrig servert den beste Spagetti Carbonara'n vi har fått på denne turen. Vi går å legger oss fornøyde med den lange og inneholdsrike dagen.

Dag 84 - Langkawi
Denne dagen inneholder ikke stort. Vi spiser, drikker, leser, spiser litt til og sjekker ting på internett. Vi har tenkt å forlate øya dagen etter, men over et ufattelig velsmakende måltid på en meksikansk restaurant blir vi enige om at vi like greit kan bli en dag til dersom været er bra. Vi går å legger oss litt senere enn vanlig, etter en ufattelig behagelig dag. Vi er enige om at vi er heldige som for lov til å gjøre som vi gjør.

Dag 85 - Langkawi
Vi våkner sent denne dagen, etter en meget god natt søvn. Været er perfekt og vi går å legger oss på stranda etter frokost. VI bader, både i havet og i sola. Stranda har mye underholdning, i form av vannsport og rare mennesker som går forbi oss. Selvom dette, mest sannsynlig, er siste dagen på en strand på en god stund blir vi ikke liggende alt for lenge. Heldigvis, kan man lett si, da vi begge er blitt litt solbrente på diverse plasser.

Etter å ha sitti på verandaen vår en stund går vi å spiser nok et nydelig måltid på den samme meksikanske restauranten som dagen før. Etter maten går vi tilbake til rommet vårt for å pakke før vi legger oss, klare for å forlate øya og komme oss over til en litt større øy kalt Penang og byen Georgetown.

Dag 86 - Langkawi - Penang, Georgetown.
Vi våkner litt trøtte men fornøyde denne morgningen. Vi spiser frokost og smører resten av brødet vårt slik at vi har noe å gomle på mens vi reiser. I stedet for å bli på hotellet å sture prajer vi en taxi og kommer oss til havna. Havna har jo Starbucks, og der blir vi sittende å kose oss med kaffe i en etterlengtet myk stol. Det er ufattelig hva man savner på turer som dette, myke stoler er en av tingene, brunost er en annen.

1430 sitter vi på båten som skal ta oss til Georgetown, den største byen på den store øya Penang. Byen har 1,5 millioner innbyggere, så det er ikke snakk om småtterier. Vel fremme i Georgetown etter 3 timer i bølgene, finner vi oss en taxi som kjører oss den korte veien til selve backpackergaten. Gaten ligger i chinatown, her er det gjestehus overalt. Selvom det første huset er fullt er det alltids andre plasser å spørre. Vi ender opp med "Stardust", her får vi et veldig stort rom med aircondition, i tredje etasje. Selvom vi må dele bad med flere er vi fornøyde da dette bare koster oss 70 kroner. Tenker vi tilbake på Gecko, er dette rene himmelen i forhold! Vi har til og med gratis Wifi.

Vel innlosjerte labber vi en kort strekning til en restaurant kalt Ecco, her får vi servert fin fin pizza og iskald Carlsberg. Resten av kvelden går med på å sitte nedenfor rommet vårt, med hver vår Anchor (Kambodsjas øl, som vi har savnet litt), før vi går opp på rommet vårt for å slappe av i kjølige omgivelser.

Scroll nedover for nye bilder! Legg gjerne igjen en kommentar!